Att lära sig hantera stress...


Vi hade en sådan otroligt inspirerande föreläsning idag på AuO:n.

Den handlade om stress och arbetsmiljö.

Det är så otroligt viktigt att göra sig påmind om vad stress är och vilka symptomer som uppkommer av att du är stressad. Det läskiga var att det var mycket jag kände igen mig i och istället för att dra upp alla faktorer och symptomer som stress ger, vill jag istället fokusera detta inlägg på att hitta lösningarna.

Vi måste öva oss på att vila och framförallt hitta svaret på: Vad är vila för mig?
Vila för mig är att bara vara, att mentalt slappna av och inte känna att jag har massa måsten.

Att ligga på en strand och sola är vila, att hänga och titta på OTH med mina brudar är vila, att vara hemma hos mina föräldrar och äta god mat över att glas rött är definitivt vila för mig.

En annan väg till att lösa upp spänningarna är mental träning och det är något jag helt klart haft centralt i mitt liv det senaste halvåret.

Förutom att bara slappna av och meditera så handlar det för mig om att ha en positiv inställning i min vardag.
Om du låter bli att göra saker för stora, för komplicerade och försöker vända på det och hitta glädjen så leder det till ett mer avslappnat liv, det har iaf fungerat för mig!

Som jag sagt tusen gånger tidigare i min blogg så är fysisk aktivitet mycket bra för hälsan i alla avseenden. Kroppen är helt enkelt designad för fysisk aktivitet när den bli stressad som min föreläsare sa.

Där ligger vi bra till ;)

Att ha ROLIGT och skratta mycket är avslappnande. och DET är något jag vet att jag är duktig på.
Jag är ganska lättroad och drar mig inte för att garva högt. I like it och livet blir faktiskt mycket softare om man inte tar allt på sådant stort allvarl. Som mina kloka vän Maria en gång sade till mig när jag oroade mig lite för mycket:

"Det underlättar om du försöker tänka: You are not the center of the Universe".

Att finna balansen i allt man gör är A och O. Det är inte alltid så enkelt, men tippar det över åt något håll så gör dig en tjänst och lyssna på kroppens signaler!



Huvudvärk?

Kanske dax att varva ned och ta hand om sig själv!

Love!


Kommentarer
Postat av: Therese

Bra sagt Marlene! :)

2011-04-04 @ 21:06:06
Postat av: Marre

Tack :)

2011-04-05 @ 19:17:18
URL: http://marlenegarcia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0