Katherine Dunham

Jag tycker att det är coolt att våga tro på sig själv, tro på det rättvisa i samhället och kämpa för det.
Jag tycker att det är coolt att som kvinna plugga en inriktning och sedan våga satsa på en annan som är en konstform och inte är lika accepterat eller anses vara lika "fint" som andra yrken.
Jag tycker att det är coolt att en svart kvinna, född på ett tidigt 1900-tal, vågade stå upp för sitt folk och föra upp jazzdansen på scenerna. Hon gillade uttrycket, det som var estetiskt vackert för ögat att beakta, men hon lät ändå hennes rötter, den västindiska och afrikanska kulturen leva vidare. Hon gav möjligheten till de som inte var lika socialt accepterade att få gå i skolan, ta dansklasser och vara med i ett danscompany som kom att turnera världen över. Hon bevisade att det ena inte utesluter det andra.
Hon gjorde jazzdansen kommersiellt och med stolthet!
Katherine Dunham 1909-2006,
Med dansens hjälp har hon gjort en förändring och hjälpt till att få världen till en liten bättre plats.
Idag har dagen gått i jazzens tecken och jag har blivit påmind om varför jag utbildar mig till danslärare!
<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0