Dansfacket

Vi människor älskar att placera andra och oss själva i fack.

Jag har alltid varit övertygad om att jag är en showjazzare rakt av. Det fanns inga frågetecken. Men när jag blev intervjuad häromdagen så började jag rannsaka mig själv och min relation till jazzdansen och kom på att jag faktiskt inte "bara" är influerad av showjazzen. Men vad är showjazz egentligen??

Ja då kan man "go back to basic" och ställa sig frågan, vad är jazzdans egentligen?
När folk som inte dansar frågar mig så brukar jag säga... öööhhh.. sånt man ser på TV.. typ... men det är den "lätta" varianten av att förklara jazzdansen. Det är så mycket mer än det man ser på TV och inte är det jazz bakgrundsdansarna dansar på 50 cents musikvideo eller de som åmar sig bakom Snoop doggy dogg.
Jazz handlar om musikalitet, contract vs release, snurrar i alla dess former, vara nära golvet som att dansa i plié, kickar, pas de bouréer och kick ball changes (oj nu gled jag visst iväg i danstermer ;), elegans, uttryck, utstrålning, händer, knäppningar, attacker, förlängningar och attityder.

Jag tänker inte skriva värsta uppsatsen och förklara något som är så komplext att jag knappt kan förklara för mig själv. Jag är övertygad om att jag är en jazzdansare i grund och botten men vilken typ av jazz?
Old school, Show-, Latin-, Lyrisk-, Modern- eller Streetjazz?
Ja, kanske Marres egna Jazzyy jazz jazz, vet jag;)!

Kort och gott, jag tycker att det är dags att röra om i grytan och försöka skippa det här med att placera andra och oss själva i olika fack för att få ordning i ens tankebanor.
Är det inte lite skönt när det är kaos och inte allt behöver förklaras till punkt och pricka ;)


Bjuder på en video av min inspirationskälla of all times, mina damer och herrar: "BAD" av Mr. MJ



Med kärlek till dansen och denna legend!
Peace

Kommentarer
Postat av: Maria

Marlene! Du är så bra!

2012-04-08 @ 15:37:38
URL: http://hiddenpart.blogg.se/
Postat av: Marre

Vad glad jag blir:) tack!

2012-04-08 @ 17:08:02
URL: http://marlenegarcia.blogg.se/
Postat av: Sara

BRA skrivet!!:)

2012-04-08 @ 17:46:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0