Viloplatser

Idag var vi och besökte Santiagos kyrkogård. Vi hälsade på pappas och Tamaras bror, Patito, som dog som liten. 
Sedan besökte vi flera släktingars gravstenar och vi gick förbi Victor Jaras plats som var en av flera tusen som mördades kallblodigt under diktaturen. Victor Jara var en känd sångare och gitarrist som fick sina fingrar avskurna innan de dödade honom. Vi stannade även vid Violeta Parras viloplats som var en stor poet i Chile och hon skrev "Gracias a la vida" "Jag vill tacka livet".


Patitos vackra viloplats


Här står vi framför namnen till de som försvann och inte har återfunnits sedan diktaturen


Victor Jara


Jag vill tacka livet som gett mig så mycket. Det gav mig lång vandring för så trötta fötter 
Jag gick genom städer, genom
djupa vatten
Över stränder, berg, i öknar och på slättland
Hem till ditt hus och dina gröna ängar.

Violeta Parra 

Kärlek vänner!

<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0